Era turbo - lata 80.
sobota, 07 marzec 2015 20:57

Era turbo - lata 80.

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(5 głosów)

Sezon 1980. Mistrzostwo świata zdobył Alain Jones dla zespołu Williams.

Sezon 1981. Znów zespół Williamsa zdobył mistrzostwo, ale tym razem tytuł kierowców zdobył Nelson Piquet.

Sezon 1982. Wkraczamy w erę turbo. Nie wszystkie zespoły jednak zdecydowały się na zamontowanie silnika turbo, z racji ciężkich silników. Renault z fabrycznych teamów zdecydowały się używać silników V6 turbo, podobnie Ferrari. Jak widać ruch w dziesiątkę, bo Ferrari zdobyło tytuł mistrza świata, a w F1 kierowców triumfował tata Nico Rosberga - Keke, ale co ciekawe nie jechał w bolidzie z silnikiem turbo. Jechał on w Williamsie napędzanym silnikiem V8. Wygrał on zaledwie jeden wyścig w sezonie a i tak został mistrzem świata. Na torze Zolder podczas kwalifikacji zginął Gilles Villeneuve.

Sezon 1983. Pierwszy sezon, kiedy mistrzostwo świata zdobył kierowca, który jechał w bolidzie z silnikiem turbodoładowanym. Wygrał Nelson Piquet, a mistrzostwo właśnie z silnikiem turbodoładowanym zdobyła ekipa Ferrari. Silniki turbo miały w szczytowych momentach nawet 1000 KM. Wytrzymywały tylko na kwalifikacje.

Sezon 1984. Mistrzostwo zdobył Niki Lauda dla zespołu McLaren. Drugi był Alain Prost, który stracił... 0,5 pkt do zwycięzcy. To do dzisiaj najmniejsza różnica pomiędzy pierwszym a drugim zawodnikiem na koniec mistrzostw świata. Skuteczność w dojazdach do mety była fatalna u wszystkich zawodników, z powodu dużej zawodności silników turbo. To był pierwszy sezon Ayrtona Senny w F1.

Sezon 1985. Do zespołu Lotus przeszedł Ayrton Senna i zajął ostatecznie już czwarte miejsce w klasyfikacji kierowców. Natomiast samym mistrzem został Alain Prost z zespołem McLaren. Przez cały sezon wszystkie ekipy oprócz Tyrella stosowały już turbo.

Sezon 1986. Zacięta walka o mistrzostwo pomiędzy Nigelem Mansellem, Nelsonem Piquetem a Alainem Prostem dla Williamsa. Ostatecznie wygrał ten trzeci. Wszystkie ekipy mają silniki turbo i w tym roku osiągają one największe moce. Ponad 1300 KM, jednak dalej nie było limitu mocy. Silniki wytrzymywały około 3-4 minuty i mogły pójść na śmietnik.

Sezon 1987. Wprowadzono Jim Clark Trophy i Colin Chapman Trophy dla odpowiednio zawodnika i kierowcy, którzy byli najlepsi w doładowaniu silników wolnossących. A mistrzem świata został Nelson Piquet ponownie z mistrzowskiego zespołu Williamsa.

Sezon 1988. Do McLarena trafia Alain Prost o Ayrton Senna. Tym razem mistrzem został brazylijczyk z przewagą 3 punktów. Jest to ostatni rok z silnikami turbo. FIA uznała, że czynią sport niebezpiecznym i są bardzo drogie. Zespoły znów zaczęły korzystać ze spalinowych wolnossących V8, V10 czy V12.

 

Ayrton Senna & Alain Prost

 

Renault RE40

 

Images: 1 , 2

Czytany 2562 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 11 czerwiec 2015 21:04
Więcej w tej kategorii: « Lata 90. Lata 60. i 70. »