Lata 2000 - 2008
sobota, 07 marzec 2015 20:57

Lata 2000 - 2008

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(6 głosów)

Sezon 2000. Rozpoczyna się dominacja zespołu Ferrari. Michael Schumacher walczy z Mika Hakkinenem. Schumacher zdobywa tytuł wyścig przed końcem sezonu - w Japonii. W trudnych, deszczowych warunkach tytuł zapewnił sobie Michael.

Sezon 2001. Debiutuje Fernando Alonso i Kimi Raikkonen. Od GP Hiszpanii można znów było używać kontroli trakcji. Absolutnie z Ferrari zdominował Schumacher, który zdobył prawie dwa razy więcej punktów od Coultharda, wygrał 9 z 17 wyścigów. Po piątym wyścigu przed końcem sezonu zdobył tytuł mistrza świata.

Sezon 2002. Schumacher w każdym wyścigu sezonu jest na podium. 11 razy wygrał, 5 razy był drugi a raz trzeci. Podczas GP Austrii na ostatniej prostej Rubens Barrichello przepuścił Michaela Schumachera. Schumacher potem na podium na siłę wpuszczał swojego zespołowego kolegę na miejsce dla zwycięzcy. Szkoda, że zastosowano team orders.

Sezon 2003. Zmiany w regulaminie. Kwalifikacje składały się tylko z jednego kółka i jedynego. Wprowadzono system HANS, który ochrania kark. Rok, w którym Michael Schumacher mógł czuć się zagrożony. Miał tylko dwa punkty przewagi nad Kimim Raikkonenem i jedenaście nad Juanem Pablo Montoya.

Sezon 2004. Kolejny rok dominacji Ferrari i Michaela Schumachera. Wygrał on 13 wyścigów w sezonie, pobił absolutny rekord. Drugi był Rubens Barrichello ze stratą 34 punktów.

Sezon 2005. Koniec dominacji zespołu Ferrari. Opony Bridgestone nie przyniosły odpowiednich ustawień, natomiast opony Michelin w Renault spisywały się znakomicie. W tym roku wprowadzono, ale tylko na sześć wyścigów nowy przepis kwalifikacyjny. Pod uwagę brano sumę dwóch okrążeń kwalifikacyjnych. Szybko wycofano się z tego pomysłu. Podczas GP USA doszło do absurdalnej sytuacji z oponami Michelin, które nie wytrzymywały przeciążeń w szybkich zakrętach na Indianapolis. W efekcie tego tylko trzy ekipy: Ferrari, Jordan i Minardi zaczęły wyścig, podczas gdy reszta ekip wycofała się z wyścigu, bo bała się o swoje bezpieczeństwo. Cały sezon wygrał Fernando Alonso dla Renault, został wtedy najmłodszym mistrzem świata i co ciekawe miał przewagę nad siedmiokrotnym mistrzem świata aż 71 punktów, czyli zdobył więcej o 2x punktów od Schumachera. Ten sezon był ostatnim z silnikami V10.

Sezon 2006. Zmiana w przepisach, która znosiła silniki V10, a wniosła nowe V8. Jedynie w przypadku ekipy Toro Rosso umożliwiono stosowanie silnika V10, bo nie było ich stać na nowe zmiany, wprowadzono u nich taki limit silnika, by odpowiadał standardom V8. W tym sezonie doszło już do większej walki pomiędzy Schumacherem a Alonso. W tym sezonie zadebiutował także Robert Kubica podczas GP Węgier. Niestety został zdyskwalifikowany za zbyt małą masę minimalną samochodu. Schumacher ogłosił swoje zakończenie kariery podczas GP Włoch, kiedy wygrał, a wtedy Kubica zdobył pierwsze podium w F1, zajął trzecie miejsce. W końcowej klasyfikacji wygrał jednak Alonso o 13 pkt. nad Schumacherem. Choć nie obyło się bez mocniejszych potyczek. Podczas GP Monako Michael Schumacher w dziwny sposób zatrzymał swój bolid w zakręcie La Rascasse i Alonso nie mógł poprawić swojego czasu, który dałby mu pole position. Ostatecznie zdyskwalifikowano Schumachera z kwalifikacji. Nie było to zagranie fair.

Sezon 2007. Zakazano zjazdu do alei serwisowej, kiedy na torze jest Safety Car. Sezon bardzo ciekawy, kiedy aż trzech kierowców miało szansę w ostatnim wyścigu na tytuł mistrza świata: Kimi Raikkonen z Ferrari oraz debiutant Lewis Hamilton i Fernando Alonso, obaj jeździli dla zespołu McLaren. Tak naprawdę pomiędzy dwoma zawodnikami McLarena doszło do kulminacji emocji podczas kwalifikacji do GP Węgier. Fernando zablokował na stanowisku serwisowym Lewisa, by ten nie zmienił opon. W efekcie tego dostał karę przesunięcia o pięć miejsc na polach startowych. To wszystko znakomicie wykorzystywał Kimi, który z trzeciego miejsca przed ostatnim wyścigiem zdobył tytuł mistrza z przewagą zaledwie jednego punktu. Podczas GP Kanady Robert Kubica zaliczył przepotężny wypadek, ale na szczęście miał tylko skręconą kostkę. Jednak to nie koniec emocji. We wrześniu zdyskwalifikowano zespół McLarena z klasyfikacji konstruktorów w związku z aferą szpiegowską. Zespół McLarena otrzymywał tajne wiadomości i informacje o bolidzie zespołu Ferrari. Podobno sama książka liczyła ponad 700 stron.

Sezon 2008. Kolejny sezon niesamowitej walki do końca sezonu. Wygrał Lewis Hamilton przed Felipe Massą w ostatnim wyścigu sezonu. Pomimo że wyścig wygrał Massa i był mistrzem świata przez kilkanaście sekund to jednak Hamilton na ostatnim łuku wyprzedził Timo Glocka, który miał problemy z przyczepnością na oponach typu slick, bo spadł deszcz. Oprócz tego w Singapurze, w pierwszym w historii nocnym wyścigu doszło do afery "crashgate". Nelson Piquet Jr z woli zespołu rozbił swój bolid wywołując Safety Car i w ten sposób to Alonso przebił się na pierwsze miejsce, bo już wcześniej był w boskach. Kolejne w ostatnich latach zagranie nie fair. Na 5 lat zakaz angażowania się w F1 dostał Flavio Briatore oraz Pat Symonds. Oprócz tych gorszych momentów były także miłe dla Polaków. Robert Kubica wygrał swój pierwszy i jak dotychczas jedyny wyścig w F1 w Kanadzie, rok po feralnym wypadku. Ostatni sezon z silnikami V8 do 20 000 obrotów. Ponadto ostatni sezon z takim kształtem bolidów znanym od prawie 9 lat.

Fernando Alonso in 2005

 

Schumacher blocks track in Monaco 2006

 

Kubica on podium Italy 2006

 

Lewis Hamilton and Fernando Alonso in McLaren 2007

 

Nelson Piquet Jr crashes Singapore 2008

 

Robert Kubica in 2008

 

Kubica wins Canadian GP 2008

 

Felipe Massa and Lewis Hamilton 2008

 

Images: 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8

Czytany 3378 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 14 maj 2015 21:34
Więcej w tej kategorii: « Lata 2009 - 2013 Lata 90. »