Lata 2009 - 2013
sobota, 07 marzec 2015 20:58

Lata 2009 - 2013

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(10 głosów)

Sezon 2009. Rok zmian, w którym zyskała zdecydowania aerodynamika. Podniesiono tylni spojler i zmieniono kształt przedniego, obniżono go. Wprowadzono system KERS. Powrócono do gładkich opon typu slick. Zespół Red Bull Racing ze swoim inżynierem Adrianem Neweyem przygotowali świetny samochód, stracił natomiast McLaren, Ferrari. Ograniczono obroty silnika do 18 000 na minutę. Usunięto testowanie bolidów poza weekendami wyścigowymi. Jednak największą sensację zrobił zespół Brawn GP, który z minimalnym budżetem i brakiem sponsorów przygotował znakomity samochód, który wygrał 6 z 7 pierwszych wyścigów. Potem jednak nie było takiego dobrego budżetu, aby bolid dalej rozwijać. Co tkwiło w geniuszu tego samochodu? Np. podwójny dyfuzor, który poprawiał prędkość w zakrętach. Oba zespoły niefabryczne, czyli Red Bull i Brawn GP zdecydowanie zdominowały sezon. Brawn GP był lepszy. Podczas GP Malezji wyścig przerwano z powodu zbyt ulewnego deszczu. Przyznano wtedy połowę punktów. Podczas kwalifikacji do GP Węgier Felipe Massa zaliczył mocny wypadek, po którym pauzował do końca sezonu. Sprężyna urwała się z bolidu Rubensa Barrichello i uderzyła w głowę Felipe Massy. Ten stracił przytomność.

Sezon 2010. Zakazano tankowania bolidu podczas wyśgigu. Zespół Brawn GP przeobraził się w zespół Mercedesa. Zmieniono punktację. Zmniejszono szerokość przednich opon oraz wydłużono samochody. Do ścigania powrócił Michael Schumacher. Zespół Red Bulla może nie zdomiował, ale wygrał sezon z przewagą kilkudziesięciu punktów. Z pewnością przygotował świetny samochód. Czterech zawodników mogło zdobył tytuł mistrza. Jednak ostatni wyścig wygrał Sebastian Vettel. Fernando Alonso stanowiący największe zagrożenie dla Vettela nie potrafił przez większość wyścigu wyprzedzić Petrova i w ten sposób przegrał tytuł. Sebastian został najmłodszym mistrzem świata od czasu Lewisa Hamiltona.

Sezon 2011. Przed sezonem Robert Kubica zalicza wypadek na trasie rajdu Rondo di Andorra i nie może wystartować w F1. Zmienił od tamtej pory swoje aspiracje i teraz jeździ w rajdach. Pierwszy wyścig w Bahrajnie nie odbył się z powodu zamieszek w Bahrajnie i na Bliskim Wschodzie. Mamy nowego dostawcę opon - włoską firmę Pirelli. Po rocznej przewie powrócił system KERS oraz dodano ruchome tylne skrzydło DRS. Sezon zdominowany przez zespół Red Bulla i Sebastiana Vettela, który wygrał 11 z 19 wyścigów. Miał przewagę 122 punktów nad drugim Jensonem Buttonem, który w popisowy sposób wygrał jedno z najdłuższych GP ostatnich lat, które trwało ponad 4 godziny. W pewnym momencie był na ostatnim miejscu, zaliczył także 6 pit stopów. Ostatecznie jednak w zmiennych warunkach pogodowych i po czerwonej fladze wygrał w wielkim stylu na ostatnim okrążeniu.

Sezon 2012. Rok już nie takiej dominacji Sebastiana Vettela. Walczył on zaciekle do ostatniego wyścigu z Fernando Alonso. Przez pierwsze 7 wyścigów sezonu wygrywał inny kierowca, w tym Pastor Maldonado w GP Hiszpanii. Ostatni wyścig sezonu w Brazylii był niesamowicie dramatyczny. Na początku wyścigu Sebastian Vettel zaliczył kolizję z Bruno Senną i spadł na ostatnie miejsce. Ponadto miał on uszkodzony tył auta, ale mógł jechać dalej. Wyścig toczył się znowu w bardzo zmiennych warunkach pogodowych. Dzięki temu Vettel przebił się na wyższe miejsce i zdobył trzeci z rzędu tytuł mistrza świata z przewagą zaledwie trzech punktów. Alonso w Ferrari nie dał rady. Michael Schumacher ostatecznie zakończył karierę.

Sezon 2013. Red Bull znów dominuje, tak samo Sebastian Vettel. Wygrał on 13 z 19 wyścigów i tym samym wyrównał rekord Michaela Schumachera z 2004 roku. Ponadto wygrał także 9 wyścigów z rzędu. To za sprawą doskonałej aerodynamiki i geniuszu Adriana Neweya. Vettel miał przewagę nad drugim Fernando 155 punktów. Zespół Mercedesa był na drugim miejscu ze stratą 236 punktów. Mark Webber zakończył karierę po tym sezonie. Doszło do afery Multi 21, gdzie Vettel pomimo wcześniejszych ustaleń zespołu wyprzedził Marka Webbera. Nie dostosował się do team orders.

 

Fernando Alonso and Vitaly Petrov 2010

 

Jenson Button in Canada 2011

 

Michael Schumacher in 2012

 

Sebastian Vettel and Lewis Hamilton 2012

 

Mark Webber in 2013

 

Images: 1 , 2 , 3 , 4 , 5

Czytany 3690 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 14 maj 2015 21:34
Więcej w tej kategorii: « Lata 2014 - 2016 Lata 2000 - 2008 »