Lata 2014 - 2016
sobota, 07 marzec 2015 20:58

Lata 2014 - 2016

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(9 głosów)

Sezon 2014. Przed sezonem Michael Schumacher zalicza wypadek na nartach i jest bardzo ciężko ranny. Ogromne zmiany w Formule 1. Zmiany przede wszystkim w silnikach. Wprowadzono silniki hybrydowe turbodoładowane V6 1,6l. Obniżono tym samym przyczepność o około 20% i tym samym niewiarygodnie stracił dużo Red Bull, który wszystkie aerodynamiczne nowinki miał w małym palcu. Teraz silniki i ich moc była najważniejsza. Mamy trzech dostawców silników F1: Mercedes, który wydał około 0,5 mld euro na cały projekt, Renault, które miało około 80 KM mniej od Mercedesa oraz Ferrari, który był ciężki i paliwożerny. Mercedes przygotował znakomity samochód, którym w sezonie wygrał 18 z 19 kwalifikacji oraz 16 z 19 wyścigów.

Doszło do znakomitej walki pomiędzy dwoma zawodnikami Mercedesa: Nico Rosbergiem a Lewisem Hamiltonem. Przez cały sezon dochodziło między nimi do potyczek. Pierwsza poważniejsza, była w Bahrajnie, gdzie chłopaki walczyli ze sobą na śmierć i życie. Był to najciekawszy wyścig sezonu z niesamowitą walką. Ostatecznie wygrał Lewis Hamilton.

Kolejna potyczka nastąpiła w Hiszpanii, gdzie wygrał Lewis z niewielką przewagą. Nadeszło GP Monako i kwalifikacje. Nico Rosberg prawdopodobnie, bo nie zostało to do dzisiaj ustalone celowo popełnił błąd i wywołał żółtą flagę w zakręcie Mirabeau. A Lewis Hamilton nie mógł poprawić swojego okrążenia. Wygrał w wyścigu Rosberg, ale to zagranie było poniżej pasa z perspektywy Hamiltona.

Następne GP Kanady przyniosło pierwszą awarię w bolidach Mercedesa. Hamilton musiał wycofać się z wyścigu, bo była awaria systemu brake-by-wire. Rosberg dojechał drugi, ale stracił około 160 KM po awarii MGU-K. Wygrał pierwszy raz w tym sezonie Daniel Ricciardo.

Następne wyścigi przebiegały w miarę normalnie. Natomiast podczas GP Austrii z pole position wystartował Felipe Massa z Williamsa. Ale kolejne ciekawsze GP było na Węgrzech, gdzie drugi raz w historii od roku 1986 spadł deszcz. Dodatkowo Lewis po pożarze jednostki napędowej musiał startować z alei serwisowej. To spowodowało nie lada emocje. Wygrał znowu Daniel Ricciardo, trzeci był Hamilton startując z alei serwisowej a czwarty Rosberg. Narzekał on, że Lewis go nie przepuszcza, no ale przecież nie był od niego szybszy.

Pierwsze GP po przerwie wakacyjnej było z bardzo mocnym akcentem. Na drugim okrążeniu w zakręcie Les Combes Nico Rosberg podczas próby wyprzedzania zahaczył przednim skrzydłem o tylne lewe koło Lewisa Hamiltona, które przebił. W ten sposób Nico pozbawił szansy na wygranie Hamiltona, który ostatecznie wycofał się z wyścigu. Wygrał natomiast po raz trzeci w tym sezonie Daniel Ricciardo, który znakomicie wykorzystywał potyczki Mercedesa. Drugi na podium Nico Rosberg został wygwizdany przez kibiców. Po wyścigu zawrzało w mediach. Lewis twierdzi, że Nico wjechał w niego celowo. Następne GP to już triumf Hamiltona. Nico zaczął popełniać błędy i przez to przegrał GP Włoch.

Kolejne GP padały łupem Hamiltona. GP Japonii 5 października rozgrywało się w złych warunkach. Wyścig przerwano, potem wznowiono. Niestety podczas wyścigu doszło do potężnego wypadku Julesa Bianchiego, który uderzył głową o dźwig usuwający bolid Adriana Sutila z toru. Jest z nim nieco lepiej już teraz, choć nadal jest nieprzytomny.

Kolejne wyścigi to triumfy Hamiltona. Od GP USA nie mamy już w stawce zespołu Marussia, który z powodu ogromnych kosztów utrzymania musiał się wycofać ze ścigania. Zespół Caterham podobnie, ale na ostatnie GP zorganizował zbiórkę dla fanów i wystartował. GP Brazylii wygrał Rosberg, bo Hamilton popełnił błąd.

Ostatnie GP Abu Dhabi było wyścigiem podwójnie punktowanym. Absurdalna decyzja, dlaczego ostatnie GP miało był ważniejsze od innych wyścigów w sezonie? Na szczęście ten wyścig nie przesądził o końcowym triumfie Hamiltona i nie miał tak dużego wpływu na losy wyścigu. Szkoda, że w trakcie wyścigu Nico miał awarię w swoim bolidzie, ale po wyścigu w piękny sposób pogratulował swojemu przeciwnikowi. Sezon mega ciekawy. Jeden z lepszych w ostatnich latach. Mercedes wygrał wyścig z przewagą 296 punktów nad drugim Red Bullem.

Sezon 2015. Zmniejszono liczbę jednostek napędowych do 4. Sebastian Vettel zmienił zespół na Ferrari, a Fernando Alonso powraca do McLarena, który zmienił dostawcę silników na Hondę. Niesamowicie w kwestii silników stracił Red Bull, który z silnikami Renault ma około 80 KM mniej od Mercedesa i Ferrari, które poprawiło z nowym szefem Maurizio Arrivabene silnik. Wygrywał Hamilton, w Malezji wygrał Vettel w Ferrari, ostatnio wygrał Rosberg w Hiszpanii. McLaren na razie nie zdobył ani jednego punktu, bo muszą cały czas rozwijać silnik Hondy, który nie jest tak doskonały jak Mercedes. W stawce mamy również zespół Manor Marussia, który powrócił po ogromnych problemach finansowych i ściga się jak na razie bolidem z 2014 roku, ale dostosowanym do tegorocznych przepisów. Nowy kierowca - Max Verstappen z Holandii od samego początku pokazuje się świetnie i zdobywa swoje pierwsze punkty w sezonie w Toro Rosso. Jego najwyższa pozycja w wyścigu to czwarte miejsce. Jest najmłodszym debiutantem w historii F1, który zdobył punkty, najszybsze okrążenie. Przeskoczył z F3 od razu do Formuły 1, dzięki działaniom ojca - Josa Verstappena. Sezon przebiega pod ogólną dominacją Mercedesa oraz Lewisa Hamiltona, który zdobywa swój trzeci tytuł mistrza świata. Choć Rosberg wygrał 3 ostatnie wyścigi sezonu, a Ferrari w Malezji oraz na Węgrzech i w Singapurze wykorzystało słabszą dyspozycję "srebrnych strzał".

Dnia 18 lipca 2015 roku w szpitalu w Nicei zmarł Jules Bianchi. Przypomnijmy, że uległ on bardzo poważnemu wypadkowi podczas GP Japonii 2014. Prawdopodobnie z powodu aquaplamingu przy zbyt dużej prędkości i ograniczonej widoczności uderzył w dźwig usuwający z toru pojazd Adriana Sutila, który okrążenie wcześniej w tym samym miejscu uderzył o bandę. Jules od chwili wypadku był w śpiączce. Jednak uszkodzenie aksonalne mózgu było nieodwracalne. Jest to pierwsza ofiara śmiertelna wyścigu F1 od czasu śmierci Ayrtona Senny w 1994r. na torze Imola.

Sezon 2016. Wydaje się być kolejnym rokiem dominacji Mercedesa. Jak to zwykle bywa Ferrari depcze po piętach na początku sezonu. Vettel od roku w Ferrari jest ożywiony i stara się dopiec kierowcom Mercedesa. Jednak to pierwsze cztery wyścigi dominuje Nico Rosberg. Sebastian Vettel przyciąga jak magnes Daniła Kvyata. Zderzają się w GP Chin, gdzie prawie wyeliminowali siebie z wyścigu. Jednak to w domowym wyścigu dla Rosjanina Vettel podwójnie oberwał w dyfuzor i wylądował na ścianie. Vettel wulgarnie obrażał Kvyata przez radio. Po tym wyścigu Kvyat został zdegradowany do Toro Rosso a w jego miejsce wspoczył świeżo upieczony Max Verstappen. W GP Hiszpanii dochodzi do poważnego starcia między Lewisem Hamiltonem a wspomnianym wcześniej Nico Rosbergiem. Zderzają się w czwartym zakręcie toru Catalynua i obaj odpadają z wyścigu. Wybucha ogromna afera, gdyż w tej sytuacji raczej zawinił Lewis, a zespół postraszył poleceniami zespołowymi. To właśnie wtedy wygrał Max Verstappen, który zostaje najmłodszym zwycięzcą GP oraz najmłodszym kierowcą na podium F1. GP Monako prawie pada łupem Daniela Ricciardo, ale mechanicy Red Bulla w tym trudnym deszczowym momencie nie zauważyli że Australijczyk zjechał do alei serwisowej, więc Daniel stracił kilkadziesiąt sekund i drugi raz z rzędu na podium jeden kierowca ma duży niesmak. Jeden z najnudniejszych wyścigów w sezonie odbył się pierwszy raz w Azerbejdżanie, lecz został nazwany GP Europy, a wygrał wtedy Nico Rosberg. Do kolejnego starcia doszło w Mercedesie podczas GP Austrii. Kierowcy zderzyli się na ostatnim okrążeniu po rewelacyjnej pogoni Lewisa. Tym razem bardziej zawinił Nico, który po prowadzeniu spadł na czwarte miejsce. Zespół po raz kolejny pogroził team orders. Lewis po trudnym początku sezonu znów jest liderem klasyfikacji generalnej. Jednak jeden wyścig - GP Malezji, w którym bezpiecznie prowadzący Lewis Hamilton miał awarię silnika zdecydował kto będzie miał tytuł mistrza świata. Nico Rosberg został najlepszym kierowcą sezonu 2016 i ogłosił zakończenie sportowej kariery.

 Rosberg in Monaco 2014                                                                                                  Hamilton and Rosberg incident in Spa 2014

 

 

 

 

Japanese GP 2014

 

Hamilton celebrates winning world championship 2014

 

Vettel wins in Malaysia 2015

 

Jules Bianchi

 

Images: 1 , 2 , 3 , 4 , 5

Czytany 3476 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 11 lipiec 2017 13:12
Więcej w tej kategorii: « Przyszłość F1 Lata 2009 - 2013 »