Dane techniczne toru:
Długość: 5,412 km
Ilość okrążeń: 57
Dystans wyścigu: 308,238 km
Kierunek: prawostronny
Rekord okrążenia: 1:27:866 (C. Leclerc, Ferrari, 2019)
Tor Bahrain Internation Circuit znajduje się kilkadziesiąt kilometrów od stolicy Bahrajnu - Manamy. Został on wybudowany w 2004r., zaledwie miesiąc przed inaugurującym GP Formuły 1. To kolejny z "Tilkodromów", mówi się tak na tory, które zostały wybudowane przez Hermana Tilkego. Jednak czy zasługuje on na większą uwagę. Myślę, że warto mu się bliżej przyjżeć...
Liczy on 15 zakrętów, natomiast dłuższa wersja dla wyścigów długodystansowych 24 zakręty. Przypomnijmy, że taki właśnie układ z 24 zakrętami był w 2010, kiedy to postanowiono wtedy na pierwszą rundę w 60. sezonie F1 rozegrać GP na dłuższym dystansie toru. Tor składa się z czterech długich prostych. Prosta startu-mety dla przykładu liczy około 1km. Przed długimi prostymi mamy dosyć potężne dohamowania, np. przed zakrętem nr 1 przeciążenie wynosi ponad 5G. To oznacza, że masa naszego organizmu podczas hamowania wzrasta 5x. Pierwszy sektor to prosta startu-mety, sekwencja 1,2,3 oraz dohamowanie do zakrętu 4. W tym miejscu zaczyna się sekwencja długodystansowa. Jedziemy jednak dalej, drugi sektor, jedziemy prosto zamiast w prawo i mamy szybkie jakby eski 5,6,7. Potem dohamowanie do zakrętu 8. Krótka prosta i zakręty 9, 10, gdzie łatwo można zblokować przednie lewe koło. Prosta przeciwległa, szybkie zakręty 11, 12 i koniec 2 sektora. Potem długa prosta, dohamowanie do zakrętów 14,15 i jesteśmy już na prostej startu mety.
Sam tor położony jest na pustyni i często występują tam burze piaskowe. Efektem tego jest duża ilość piasku nawiewana na tor.
W latach 2004-2005, 2007-2008, 2014 GP Bahrajnu było trzecią rundą mistrzostw świata. W latach 2009, 2012, 2015 jest to czwarta runda mistrzostw świata. Dwa razy: w roku 2006 i 2010 GP Bahrajnu zaczynało sezon F1.
W roku 2011 GP Bahrajnu miało być ponownie pierwszą rundą mistrzostw świata. Jednak z powodu protestów antyrządowych i zamieszek na Bliskim Wschodzie, również w Bahrajnie, GP nie odbyło się, a rundą rozpoczynającą sezon było GP Australii.
Od roku 2014 GP Bahrajnu stało się nocną rundą mistrzostw świata. To była znakomita zagrywka, patrz rok 2014 i walka pomiędzy Mercedesami.
Czy były jakieś niesamowicie interesujące wyścigi? Tak. Z pewnością należy wspomnieć o ostatnim sezonie 2014 i najciekawszym wyścigu ubiegłorocznego sezonu, jakim było moim zdaniem właśnie GP Bahrajnu. Cały czas kierowcy Mercedesa walczyli ze sobą jak lwy, bez żadnego team orders i po prostu wygrał szybszy. Mimo że w końcówce Nico miał szybsze opony to nie był w stanie wyprzedzić jadącego na wolniejszych oponach Lewisa Hamiltona, który wygrał wyścig z niewielką przewagą. Również GP w roku 2010 było nietypowe, bo odbyło się na pętli 800m dłuższej niż tej standartowej. Jednak po wyścigu wielu narzekało na nową F1, że jest to po prostu jedna wielka parada kierowcó, a walki brak. Może dlatego, że zakazano na temten sezon KERSu?
Czy były jakieś polskie akcenty? Tak. W sezonie 2008, zdecydowanie najlepszym dla Roberta Kubicy, uzyskał on w kwalifikacjach najszybszy czas i startował z Pole Position. Sam wyścig Robert ukończył na trzecim miejscu za Felipe Massą oraz Kimim Raikkonenem.
To tyle, jeżeli chodzi o tor w Bahrajnie. Zdecydowanie ostatni wyścig z 2014 w Bahrajnie pokazał, że można tutaj walczyć na najwyższym światowym poziomie i co najważniejsze - fair play.
Zwycięzcy GP Bahrajnu na torze Bahrain International Circuit:
2004 - Michael Schumacher - Ferrari
2005 - Fernando Alonso - Renault
2006 - Fernando Alonso - Renault
2007 - Felipe Massa - Ferrari
2008 - Felipe Massa - Ferrari
2009 - Jenson Button - Brawn GP
2010 - Fernando Alonso - Ferrari
2012 - Sebastian Vettel - Red Bull
2013 - Sebastian Vettel - Red Bull
2014 - Lewis Hamilton - Mercedes
2015 - Lewis Hamilton - Mercedes
2016 - Nico Rosberg - Mercedes
2017 - Sebastian Vettel - Ferrari
2018 - Sebastian Vettel - Ferrari
2019 - Lewis Hamilton - Mercedes