RED BULL RING
środa, 11 marzec 2015 19:18

RED BULL RING

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Dane techniczne toru:

Długość: 4,326 km

Ilość okrążeń: 71

Dystans wyścigu: 307,020 km

Kierunek: prawostronny

Rekord okrążenia: 1:03:003 (C. Leclerc, Ferrari, 2019)

 

Tor Red Bull Ring położony jest w Styrii, w południowej Austrii. Jest stamtąd niedaleko do Grazu. Mimo że GP Austrii na tym torze o tej nazwie gości od 2014 roku, to wcześniej już w 1970 roku odbyła się tutaj pierwsza edycja GP Austrii. Tor wtedy nieco inaczej się nazywał, ale o tym za chwilę. Czy na tym torze dzieje się sporo? Czy wyścigi dają dużo emocji? Czy może dać sobie lepiej spokój i dać krowom spokojnie dawać mleko. Zapraszam na opis toru.

Zacznijmy od roku 1970, kiedy to w tym samym miejscu był tor Österreichring. Zbudowano go już w 1969 roku w górach. Tor początkowo był dosyć szybki, tak naprawdę nie było żadnych mocnych dohamowań, same łuki. Przez to po pewnym czasie tor zaczął zyskiwać opinię "toru niebezpiecznego dla kierowcy". Ponadto brakowało jakichkolwiek zabezpieczeń w razie wypadku. Brakowało np. barier ochronnych. Niestety przekonał się o tym amerykański kierowca Mark Donohue podczas treningów przed wyścigiem uszkodziła się na tyle opona, że Mark stracił panowanie nad bolidem i uderzył o słup reklamowy. Bolid rozstrzaskał się, ale co ciekawe sam kierowca wyszedł o własnych siłach z bolidu. Narzekał tylko na ból głowy. Dzień później jego stan się pogorszył i zmarł w szpitalu, z powodu krwotoku wewnątrz-czaszkowego w mózgu. Tor po tym zdarzeniu lekko przebudowano, ale F1 na tym torze była do roku 1987. Potem tor zaczął popadać w ruinę, bo nawet inne serie przestały się tam ścigać.

Potem znany nam już projektant torów Hermann Tilke dostał zadanie gruntownej modernizacji starego toru. Był to jego pierwszy tor wyścigowy, jakim się zajmował. Tak też się stało i co ciekawe to pętla stała się dokładnie taka sama jak dzisiaj. Mamy dokładnie taką samą długość. Ponadto sama charakterystyka też się nie zmieniła, każdy zakręt taki sam. Tor został nazwany A1-Ring, od nazwy jednej filmy telekomunikacyjnej, która sponsorowała przebudowę toru. F1 jednak gościła na tym torze od roku 1997 do roku 2003.

Później praktycznie cały czas aż do 2011 roku tor przebudowywano. Zbudowano nowe garaże, poprawiono jeszcze bezpieczeństwo. Ponadto tor został kupiony przez zespół Red Bull i od tego zespołu wzięła się też nazwa: Red Bull Ring.

No dobrze, przejdźmy teraz do samej pętli i jej charakterystyki. Prosta startu mety ma raczej standardową długość, około 300 m do pierwszego zakrętu, w którym musimy uważać, aby go mocno nie przestrzelić. Choć jeszcze na torze A1-Ring kierowcy w tym miejscu wyjeżdżali nawet kilka metrów od toru i czas był im zaliczany. Po prostu jechali już poboczem, wszystkie koła za białą linią ograniczającą tor. Kiedyś widocznie można było, a teraz jednak już nie Mamy teraz powiedzmy że prostą, ale tak naprawdę jest to łuk. Co ciekawe, pomimo tego, że jest to najdłuższy kawałek prostej, to nie możemy tutaj użyć DRSu. Kończy się pierwszy sektor, który jak widać ma tylko tak naprawdę jeden zakręt.

Sektor nr 2 zaczyna się po prostej i zakręcie nr 2, dosyć mocnym dohamowaniu, gdzie musimy odpowiednio złapać trakcję na wyjściu z zakrętu. Dodatkowo dohamowanie do zakrętu nr 2 jest pod górę i nie musimy aż tak mocno hamować, jak np. na Monzy we Włoszech. Teraz kolejna prosta, gdzie możemy mieć nawet 330 km/h. Tutaj jest dobra okazja do użycia DRSu. Kolejne dohamowanie do zakrętu nr 3, gdzie zjeżdża się w dół. Łatwo tutaj o blokadę kół, szczególnie przedniego prawego. Teraz mamy szybki łuk i wjeżdżamy w szybki zakręt nr 4 i kończymy już drugi sektor.

Sektor nr 3 zaczyna się szybkim łukiem nr 5 przechodzącym od razu na łuk nr 6. Potem znów kawałek prostej i mamy dwa ostatnie zakręty, gdzie też musimy uważać na przestrzelenie, nr 7 i 8. Wjeżdżamy już na prostą startową.

Jak widać tor sam w sobie ma tylko osiem zakrętów, co nie czyli tak wiele pracy kierowcom. Narzekano tutaj w 2014 roku na ładowanie baterii ERS, które z powodu braku potężnych pohamowań nie mają dużo miejsc na ładowanie. Tor jest torem, którym właścicielem jest zespół Red Bull Racing

Czy były jakieś ciekawe wyścigi? Rok 2002. Wtedy to Rubens Barrichello przepuścił przed samą metą Michaela Schumachera, z powodu Team Orders. Schumacher nie mógł zrozumieć decyzji kolegi, czy raczej tego zespołu i siłą wziął Rubensa na pierwsze miejsce na podium. Dam mu nawet podrzucić puchar. Tamten wyścig popsuł wizerunek F1, jako tak naprawdę już brak ścigania, a ustalenia przed wyścigiem. Teraz przejdźmy do 2014 roku, kiedy to nie w wyścigu, ale w kwalifikacjach jeden, jedyny raz pokonano zespół Mercedesa. Dokonał tego zespół Williams, który zajął pierwsze dwa miejsca startowe: Massa przed Bottasem. Jednak jeden wyścig na osiemnaście to tak naprawdę nic, bo i tak wygrał Mercedes.

W roku 2018 po raz pierwszy w hybrydowej erze Formuły 1 zespół Mercedesa stracił oba samochody z powodu awarii jednostki napędowej. Lewis Hamilton przerwał passę 33 kolejnych wyścigów w punktach. Wygrywa po raz pierwszy na swoim własnym torze zespół Red Bulla w dramatycznych okolicznościach.

Rok 2019. Mercedes w kwalifikacjach nie ma pierwszego rzędu (Bottas za wolny, Hamilton +3 pozycje kary za blokowanie Raikkonena w kwalifikacjach), za to ma go Charles Leclerc oraz Max Verstappen, przyszłe pokolenie kierowców F1. Na starcie Maxowi włączył się system zapobiegający zgaszeniu silnika, spadł w konsekwencji aż na ósme miejsce. Jednak dzięki doskonałemu tempu na oponach twardych wyprzedzał wszystkich rywali i ostatecznie wygrał, wyprzedzając na 69 okrążeniu Charlesa Leclerca w dosyć twardej walce, ale orzekniętej jako incydent wyścigowy. Jeden z lepszych comebacków w ostatnich latach.

No dobrze. Nie będę się tak długo rozpisywał odnośnie tego toru. W sumie to historia nie jest długa i dlatego nie ma takiego długiego artykułu. Myślę, że jest to GP dosyć fajne, bo odbywa się na klasycznym torze, może przebudowywany 2 razy, ale i tak pętla jest już z 1997 roku, ale musimy jeszcze pamiętać o Osterreichring i GP w latach 1970-1987. Dzięki za przeczytanie artykułu i zapraszam na zdjęcia toru:

Zwycięzcy GP Austrii na torze Österreichring / A1-Ring - Red Bull Ring

1970 - Jacky Ickx - Ferrari

1971 - Jo Siffert - BRM

1972 - Emerson Fittipaldi - Lotus

1973 - Ronnie Peterson - Lotus

1974 - Carlos Reutemann - Brabham

1975 - Vittorio Brambilla - March

1976 - John Watson - Penske

1977 - Alain Jones - Shadow

1978 - Ronnie Peterson - Lotus

1979 - Alain Jones - Williams

1980 - Jean Pierre-Jabouille - Renault

1981 - Jacques Laffite - Ligier

1982 - Elio de Angelis - Lotus

1983 - Alain Prost - Renault

1984 - Niki Lauda - McLaren

1985 - Alain Prost  McLaren

1986 - Alain Prost - McLaren

1987 - Nigel Mansell - Williams

1997 - Jacques Villeneuve - Williams

1998 - Mika Hakkinen - McLaren

1999 - Eddie Irvine - Ferrari

2000 - Mika Hakkinen - McLaren

2001 - David Coulthard - McLaren

2002 - Michael Schumacher - Ferrari

2003 - Michael Schumacher - Ferrari

2014 - Nico Rosberg - Mercedes

2015 - Nico Rosberg - Mercedes

2016 - Lewis Hamilton - Mercedes

2017 - Valtteri Bottas - Mercedes

2018 - Max Verstappen - Red Bull

2019 - Max Verstappen - Red Bull

 

 

Images: TRACKMAP , 1 , 2 , 3 , 4 , 5

Czytany 3537 razy Ostatnio zmieniany niedziela, 30 czerwiec 2019 20:20