Dane techniczne toru:
Długość: 5,891 km
Ilość okrążeń: 52
Dystans wyścigu: 306,198 km
Kierunek: prawostronny
Rekord okrążenia: 1:18:119 (S. Vettel, Red Bull, 2009, stara pętla)
1:25:093 (V. Bottas, Mercedes, 2019, obecna pętla)
Tor Silverstone Circuit powstał już w 1948 roku na terenie lotniska wojskowego. W pobliżu znajdowało się również gospodarstwo rolne oraz chlewnia. Rolnik James Brown dostał zadanie od RAC (Royal Automobil Club) stworzenia toru wyścigowego. Wtedy rozpoczęła się już tak naprawdę historia początków F1. Zapraszam na opis toru Silverstone.
Pierwsza pętla miała kształt mniej więcej klepsydry. Sam tor wyznaczały bloki siana. Jako że było to lotnisko, to nie było problemów z nawierzchnią. Tak odbyła się pierwsza edycja GP Wielkiej Brytanii w 1948 roku. Potem jednak nie korzystano już z pasów startowych lotniska, ale z dróg wokół niego. Tak było w latach 1949-1951. Jednak w roku 1950 zorganizowano pierwsze GP Wielkiej Brytanii Formuły 1. Był to pierwszy w historii wyścig Formuły 1, który odbył się 13 maja. Na samo widowisko przybyło aż 200 000 ludzi, w tym sam król Wielkiej Brytanii Jerzy VI i matka Królowej Elżbiety II - Elżbieta Bowes-Lyon. Do wyścigu zgłoszono 24 kierowców, z 14 prywatnych teamów i 4 fabrycznych. Zdecydowanie kwalifikacje zdominowali kierowcy Alfa Romeo, którzy zajęli pierwsze cztery miejsca. Na starcie jednak stanęło 21 samochodów. W dwóch z nich jechało dwóch zmieniających się kierowców. Była piękna i słoneczna pogoda. Sam wyścig jak został dojechany do mety, to był to wyścig udany. Do mety dojechało 11 samochodów, a 10 przecież miało awarię. Wygrał Giuseppe Farina przed Luigim Fagiolim oraz Regiem Parnellem. Juan Manuel Fangio miał niestety awarię - wyciekał mu olej z samochodu i nie ukończył go.
Taki był pierwszy wyścig, sporo się działo, a zwycięzca miał tylko 2,6s przewagi nad drugim zawodnikiem. W pozostałych, już późniejszych startach również działo się dużo rzeczy, ale nie jestem tutaj w stanie wszystkiego napisać. Nie można pamiętać wszystkich edycji GP Wielkiej Brytanii, edycji rozgrywanej od roku 1950, choć nie zawsze na Silverstone. W latach 1954-1961 Silverstone wymieniało się z torem Aintree. Tam GP odbyło się również w roku 1962. Potem znowu postanowiono wprowadzić zmienne tory i w latach 1963-1986 oprócz Silverstone było jeszcze Brands Hatch. Potem znowu regularnie od roku 1987 GP odbywa się rok w rok na Silverstone. Należy jednak pamiętać, że to GP nie było tak pewne swojej przyszłości, z racji jednak przestarzałego obiektu oraz z powodu pieniędzy. Np. w 2005 roku początkowo Silverstone nie znalazło się w kalendarzu, bo odmówiono opłaty za organizację wyścigu. Ostatecznie jednak GP się odbyło i to aż do roku 2009, kiedy potem były podobne problemy. Początkowo zapisano na rok 2010 rok Donington Park, lecz ostatecznie podpisano umowę jeszcze w roku 2009 aż do 2026 roku na organizację wyścigu. W sezonie 2010 mieliśmy nową pętlę, dobudowano sekwencję Abbey do prostej Brooklands. To zrobiono na GP motocyklowe. Rok później przeniesiono budynki boksów z prostej Woodcote na prostą przed zakrętem Abbey, gdzie do dzisiaj mieści się aleja serwisowa. Te zmiany były konieczne, z racji na wywierany nacisk przez Berniego Ecclestona. Tak przestawia się historia toru Silverstone.
Dobrze, teraz przejdźmy do samej konfiguracji obiektu. Prosta startu-mety jest dosyć krótka i nie używamy tam DRSu. Od razu mamy szybki łuk w prawo - Abbey, przechodzący w zakręt Farm i dohamowujemy do sekcji Arena - specjalnie dobudowanej na potrzeby motocyklów. Musimy dobrze wyjść z zakrętu nr 4, po którym musimy się dobrze napędzić i użyć DRSu na prostej Brooklands. Pod koniec prostej kiedyś wyjeżdżała stara nitka toru. Teraz dojeżdżamy do podchwytliwego zakrętu nr 6, gdzie kończy się pierwszy sektor.
Sektor nr 2 zaczyna się zakrętem nr 6 i od razu przechodzimy w nawrót nr 7 - Luffield. Mamy teraz zakręt Woodcote i starą prostą startu-mety, choć odbywają się tutaj starty innych serii wyścigowych. Boksy nie zostały zburzone, także nie ma żadnego problemu. Teraz mamy bardzo trudny zakręt Copse, gdzie tak naprawdę musimy wchodzić na czuja w zakręt. Nie widzimy w ogóle wyjścia z zakrętu i nie możemy wypaść z toru. Teraz mamy kawałek prostej, aby się ustawić do chyba najbardziej lubianej przez kierowców sekwencji - Maggots-Beckets-Chapel. Tutaj przeciążenia na opony są ogromne, z racji ogromnej prędkości i szybko zmieniających się kierunków. Ale przecież kierowcy lubią taki kawałek toru. Po wyjściu z Chapel kończy się drugi sektor.
Sektor nr 3 zaczyna się chwilę po rozpoczęciu prostej Hangar. Tutaj możemy użyć systemu DRS. Po zakończeniu prostej mamy szybki zakręt z prawo Stowe, potem wjazd dla chętnych do alei serwisowej oraz dohamowanie do ostatniej szykany nr 16,17 Vale i Club. Musimy też uważać na wyjściu, aby nie tracić prędkości, zakręt nr 18 i jesteśmy na prostej startu-mety.
Czy były jakieś ciekawe wyścigi? Z pewnością tak. Nie jestem w stanie tutaj opisać wszystkich, ale podam najważniejsze wyścigi, w których coś ciekawszego się wydarzyło.
1977 - David Purley, brytyjski kierowca F1 przeżył wypadek z przeciążeniem aż 176,8 G i ustanowił tym samym rekord. Rozbił się o ścianę z prędkością 173 km/h. Musimy jeszcze pamiętać o bolidach z tamtych lat, że nie były tak zabezpieczone jak teraz. Wyhamował na odcinku 66 cm do 0 km/h.
1999 - wypadek Michaela Schumachera. Wypadł z toru i uderzył o bandę z taką siłą, że aż złamał nogę. Nie wystartował w 6 najbliższych wyścigach. Wrócił na 2 przed końcem sezonu.
2013 - Wyścig, który sam oglądałem i skandal z oponami Pirelli. Pękły one czterem zawodnikom: Lewisowi Hamiltonowi, Felipe Massie, Jeanowi Ericowi-Vergne oraz Sergio Perezowi. Opony nie wytrzymywały przeciążeń działających na nie. Po tym wyścigu złe słowa posypały się na tę firmę. Ponadto jeszcze Sebastian Vettel miał ją przebitą, ale ona na szczęście nie wybuchła, bo zjechał odpowiednio szybko do alei serwisowej. Opony pękały, gdy bolidy były w zakręcie, albo kiedy kierowcy siebie wyprzedzali. Hamiltonowi opona pękła na prostej Brooklands, także on miał sporo szczęścia, że nie w zakręcie.
To tyle jeżeli chodzi o ciekawsze wyścigi. Te najbardziej zapadły mi w pamięć. Tak naprawdę każdy wyścig na tym torze jest ciekawy, bo jest tutaj gdzie wyprzedzać, tor jest szybki, lubiany przez kierowców. Naprawdę nie należy narzekać na nudę. Kibiców też jest sporo, oni sami śpią na torze na polach campingowych wokół obiektu i spędzają tak cały weekend wyścigowy. Zawsze warto obejrzeć ten wyścig, bo to przecież tutaj zaczęła się Formuła 1, tutaj odbył się pierwszy wyścig. Warto też chociażby z tego względu go zobaczyć.
Zwycięzcy GP Wielkiej Brytanii na torze Silverstone Circuit:
1950 - Giuseppe Farina - Alfa Romeo
1951 - Jose Froilan Gonzalez - Ferrari
1952 - Alberto Ascari - Ferrari
1953 - Alberto Ascari - Ferrari
1954 - Jose Froilan - Ferrari
1956 - Juan Manuel Fangio - Ferrari
1958 - Peter Collins - Ferrari
1960 - Jack Brabham - Cooper-Climax
1963 - Jim Clark - Lotus
1965 - Jim Clark - Lotus
1967 - Jim Clark - Lotus
1969 - Jackie Stewart - Matra
1971 - Jackie Stewart - Tyrell
1973 - Peter Revson - McLaren
1975 - Emerson Fittipaldi - McLaren
1977 - James Hunt - McLaren
1979 - Clay Regazzoni - Williams
1981 - John Watson - McLaren
1983 - Alain Prost - Renault
1985 - Alain Prost - McLaren
1986 - Nigel Mansell - Williams
1987 - Nigel Mansell - Williams
1988 - Ayrton Senna - McLaren
1989 - Alain Prost - McLaren
1990 - Alain Prost - Ferrari
1991 - Nigel Mansell - Williams
1992 - Nigel Mansell - Williams
1993 - Alain Prost - Williams
1994 - Damon Hill - Williams
1995 - Johny Herbert - Benetton
1996 - Jacques Villeneuve - Williams
1997 - Jacques Villeneuve - Williams
1998 - Michael Schumacher - Ferrari
1999 - David Coulthard - McLaren
2000 - David Coulthard - McLaren
2001 - Mika Hakkinen - McLaren
2002 - Michael Schumacher - Ferrari
2003 - Rubens Barrichello - Ferrari
2004 - Michael Schumacher - Ferrari
2005 - Juan Pablo Montoya - McLaren
2006 - Fernando Alonso - Renault
2007 - Kimi Raikkonen - Ferrari
2008 - Lewis Hamilton - McLaren
2009 - Sebastian Vettel - Red Bull
2010 - Mark Webber - Red Bull
2011 - Fernando Alonso - Ferrari
2012 - Mark Webber - Red Bull
2013 - Nico Rosberg - Mercedes
2014 - Lewis Hamilton - Mercedes
2015 - Lewis Hamilton - Mercedes
2016 - Lewis Hamilton - Mercedes
2017 - Lewis Hamilton - Mercedes
2018 - Sebastian Vettel - Ferrari
2019 - Lewis Hamilton - Mercedes
Images: TRACKMAP , TRACKMAP2 , TRACKMAP3 , TRACK1 , TRACK2 , TRACK3 , TRACK4 , TRACK5 , TRACK6