Dane techniczne toru:
Długość: 5,063 km
Ilość okrążeń: 61
Dystans wyścigu: 308,706 km
Kieunek: lewostronny
Rekord okrążenia: 1:36:015 (L. Hamilton, Mercedes, 2018)
Tor Marina Bay Street Circuit znajduje się w Singapurze, państwie - mieście położonym przy granicy z Malezją kilka stopni na północ od równika. Gości on Formułę 1 od roku 2008 i już wtedy zapisał się nie tylko jako pierwszy tor, na którym rozgrywano zawody przy sztucznym świetle, ale także jako miejsce ogromnej afery F1.
Sam tor wygląda pięknie, nitka przebiega obok dzielnicy finansowej, gdzie wznoszą się wysokie biurowce oraz wieżowce. Bogactwo Singapuru doskonale widać w nocy. Każdy budynek doskonale oświetlony, m.in. Marina Bay Sands - trzy wysokie budynki połączone w jeden na samym wierzchołku. Kierowcy w czasie jazdy nie widzą różnicy między światłem słonecznym a sztucznym.
Do dzisiaj zastanawiamy się, jak GP Singapuru wyglądałoby w deszczu i to jeszcze w nocy, czy kierowcy nie mieliby problemów z widocznością. Na szczęście takich problemów jak dotychczas nie było. Co wskazuje na takie mniemanie o dezczu? Ogromna wilgotność, praktycznie na poziomie 100%, jako że jesteśmy w strefie równikowej to deszcze po południu i wieczorem to sprawa normalna. Ogromne temperatury sięgające 30 stopni (w nocy!) wcale nie ułatwiają zadania i powodują nawet zagrzanie się wody, jaką kierowcy zabierają do bolidu F1 na to GP. Długość toru może nie jest niesamowicie długa porównując np. do Spa (Singapur jest o ok. 2 km krótszy), ale mamy aż 23 zakręty, duża część z nich jest pod kątem 90 stopni, co powoduje ogromną pracę kierowcy przy skręcaniu. Niekiedy na ten tor mówi się: Monako x2, ponieważ pętla jest faktycznie dłuższa niż w Monako, a sam tor w niektórych fragmentach jest niewiarygodnie ciasny.
Wspomniałem o ogromnej aferze F1 ... No właśnie, o jaką aferę chodzi? Naturalnie, o "crashgate" z 2008. Po krótce wyjaśnię, o co chodziło w całym zamieszaniu. Nelson Piquet Jr, kierowca Renault był partnerem zespołowym Fernando Alonso. Przed wyścigiem ustalono, że Piquet celowo rozbije bolid, po to by dać przewagę Fernando Alonso ... co się wydarzyło. Alonso zjechał do alei serwisowej na okrążeniu 12., zatankował bolid, wymienił opony i wrócił na tor. Szybko połykał kierowców z racji takiej, że startował dopiero z 15. pola. i ledwie kilka okrążeń potem, na okrążeniu 14. Nelson Piquet rozbił się o ścianę wywołując SC. Oczywiście znamy zasadę, jak wyjeżdża SC to zjeżdżamy do boksów, natomiast w roku 2008 istniał przepis, że jak wyjeżdża Samochód Bezpieczeństwa to nie można zjechać do pitlane dopóki wszyscy kierowcy nie ustawią się w jednym szyku. Skorzystał na tym Alonso, bo jak wszysccy kierowcy zjechali to on przebił się na 1. miejsce i wygrał wyścig. Cała sprawa prawdopodobnie w ogóle nie wyszłaby na jaw, gdyby nie zwolnienie Piqueta po GP Węgier 2009. Oznajmił on wówczas, że kazano mu rozbić bolid o ścianę celowo, aby pomóc Alonso w wygranej. O całej sprawie wiedział Flavio Briatore (Szef Renault F1), Pat Symonds (dyrektor wykonawczy Renault F1) oraz Nelson Piquet oraz ktoś jeszcze, natomiast nie wiadomo do dzisiaj kto to był (albo Fernando Alonso albo inżynier Nelsona Piqueta). Po przekroczniu linii mety Alonso nie wiedział o "zaplanowanym" wyścigu, tak przynajmniej twiedził.
Następstwami tej całej afery były upadek dobrego wizerunku Renault, odejście Flavio Briatore oraz Pata Symondsa, którzy zostali skazani na dożywotni (ten pierwszy) oraz 5 letni (ten drugi) zakaz angażowania się w serie FIA, przy czym te kary zostały złagodzone do końca 2012. Ponadto poodchodzili sponsorzy, np. ING
Ta afera zepsuła wizerunek ówczesnej F1, jednak myślę, że akurat to był przypadek, że na torze Marina Bay i w dodatku w 800. wyścigu F1 musiało się to zdarzyć. Ten tor nie zasługuje na takie afery, bo jest on piękny, lubiany przez kierowców. Wiadomo, że trudny oraz długi (4/12 wyścigów skrócono z powodu przekroczenia rywalizacji bez czerwonej flagi)
W 2017 roku odbył się pierwszy w historii nocny wyścig rozgrywany na mokrej nawierzchni. Przysporzyło to sporo problemów zawodnikom. Sebastian Vettel startując z pole position zderzył się z Maxem Verstappenem oraz Kimim Raikkonenem i trzej panowie zostali wyeliminowani z wyścigu. W dodatku ucierpiał Fernando Alonso, po genialnym starcie z 7 pola, przebijając się na 3 miejsce. To dramat Ferrari, dwa bolidy niekończące wyścigu, w dodatku Vettel walczy o mistrzowski tytuł. W tym wyścigu wygrywa Lewis Hamilton powiększając przewagę nad rywalem i startując z 5 pola.
Jest to tor, na którym w każdej edycji wyjeżdżał samochód bezpieczeństwa (21 razy na 12 wyścigów) (2008-2019), szansa 100%.
Zwycięzcy GP Singapuru na torze Marina Bay Street Circuit
2008 - Fernando Alosno - Renault
2009 - Lewis Hamilton - McLaren
2010 - Fernando Alonso - Ferrari
2011 - Sebastian Vettel - Red Bull
2012 - Sebastian Vettel - Red Bull
2013 - Sebastian Vettel - Red Bull
2014 - Lewis Hamilton - Mercedes
2015 - Sebastian Vettel - Ferrari
2016 - Nico Rosberg - Mercedes
2017 - Lewis Hamilton - Mercedes
2018 - Lewis Hamilton - Mercedes
2019 - Sebastian Vettel - Ferrari
Images: TRACK MAP , MARINA BAY SANDS , TRACK , TRACK 2 , TRACK 3