SUZUKA
środa, 11 marzec 2015 19:19

SUZUKA

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(5 głosów)

Dane techniczne toru:

Długość: 5,807 km

Ilość okrążeń: 53

Dystans wyścigu: 307,771 km

Kieunek: prawostronny

Rekord okrążenia: 1:27:064 (S.Vettel, Ferrari, 2019)

 

Tor Suzuka położony jest w Japonii na największej wyspie tegoż kraju - Honsiu. Tor otwarto w 1962 roku, ale dopiero od 1987 roku gości na nim F1. I działo się na tym torze wiele różnego rodzaju wydarzeń. Zapraszam na opis toru.

Tak jak wspomniałem F1 na tym torze gości od roku 1987 (bądźmy dokładni i pamiętajmy, że w latach 2007-2008 GP Japonii gościło na torze Fuji, ale o tym może innym razem) i od tej pory jest to jeden z bardziej lubianych torów przez kierowców. Pierwszy sektor składa się z sekcji szybkich esek, gdzie trzeba złapać dobry rytm. Każde jedno złe wejście w zakręt powoduje automatycznie reakcję łańcuchową i wypadamy z rytmu, bo na następny zakręt wchodzimy też już spóźnieni. Kierowcy chyba najbardziej lubią tą część toru. Druga część to przejazd pod torem, pod mostkiem i nawrót. Jedziemy szybkim łukiem aż do zakrętu "Spoon", co po polsku znaczy "łyżeczka". Ten zakręt jest dwuwierzchołkowy i również jazda przez niego sprawia dużo frajdy. Po wyjściu ze Spoon mamy prostą aż do chyba najsłynniejszego zakrętu na torze Suzuka - 130R. Przejeżdżamy go bez odjęcia z prędkością około 300 km/h. Dojeżdżamy do szykany i jesteśmy już na prostej startowej. Ten układ toru jest wręcz idealny dla kierowcy. Mamy tutaj szybkie i wolne zakręty oraz proste. Nic dziwnego, że kierowcy tak pokochali ten tor.

Również na początku napisałem, że na tym torze działo się wiele. Dlatego, że ten tor bardzo często gościł jako przedostatni i ostatni w kalendarzu F1. Jako przedostatni w latach 1987-1995, 1997, 2000, 2004-2006. Jako ostatni w latach 1996, 1998-1999, 2001-2003. Myślę, że zacznijmy od przełomu lat 80. i 90. ...

Rok 1987. Nigel Mansell rozbija swój bolid Williamsa w treningach i to Nelson Piquet mógł się cieszyć tytułem mistrzowskim.

Rok 1989. Trwa zażarty bój Alaina Prosta i Ayrtona Senny o tytuł mistrzowski. Przedostatni wyścig sezonu odbył się właśnie na Suzuce. Jest 46 okrążenie i próbuje wyprzedzać Prosta Senna. Niestety Prost lekko przyblokowuje Sennę i obaj zderzają się na szykanie Casio. Prost obarcza Sennę o kolizję. Wycofuje się z wyścigu. Senna natomiast jedzie dalej i przejeżdża przejazdem bezpieczeństwa i wraca na tor. Wygrywa wyścig i już świętuje swój tytuł mistrzowski, kiedy okazuje się, że następuje dyskwalifikacja Senny. Zostaje ponadto zawieszony na sześć miesięcy. Absurdalna decyzja, bo jak się później okazało to jednak zawinił Prost. Zdobył on tym samym swój trzeci tytuł.

Rok 1990. Kolejny zażarty bój o tytuł, lecz tym razem Prost w Ferrari a Senna w McLarenie. Już na pierwszym zakręcie dochodzi między nimi do kolizji. Obaj odpadają z wyścigu i Senna zostaje mistrzem świata. Tym razem to Senna przesadził i to on zawinił w kolizji.

Rok 2000. Zażarty bój między Michaelem Schumacherem a Mika Hakkinenem. Schumacher wygrał w trudnych warunkach i zapenił sobie trzeci tytuł mistrzowski.

Rok 2003. Schumacher zdobywa 1 pkt. za 8 miejsce przy zwycięstwie Rubensa Barrichello i zdobywa 6 tytuł mistrzowski.

Rok 2012. Problemy Alonso na pierwszym zakręcie. Przebita opona i koniec wyścigu. Gdyby Alonso ukończył ten wyścig w dobrych punktach, miałby 3 tytuł w ręku.

Rok 2014. Potężny tajfun, który spowodował strasznie złe warunki na torze. Wyścig opóźniono o 25 min. Najpierw warunki się poprawiały a potem gwałtownie pogorszyły. Spowodowało to aqua plaming w aucie Adriana Sutila i następnie okrążenie później w tym samym miejscu wypadł Jules Bianchi, który uderzył w dźwig ściągający auto Sutila. Wyścig przerwano na 46 okrążeniu. Wygrał Lewis Hamilton. Jules zmarł 18 lipca 2015, 9 miesięcy po wypadku na skutek uszkodzenia aksonalnego mózgu. To ostatni zawodnik Formuły 1, który zginął na torze F1 od czasu Ayrtona Senny, bo od chwili wypadku do śmierci przebywał w śpiączce.

Jak widać ten tor, który tak apropo jest w kształcie ósemki, jest torem, na którym dużo się w przeszłości działo. Od dramatów kierowców, zażartych walk o tytuł, do zwycięstw w klasyfikacji kierowców. Naprawdę każde GP przysparza sporo emocji. Tylko żeby wszystko było fair play...

Zwycięzcy GP Japonii na torze Suzuka International Racing Course:

1987 - Gerhard Berger - Ferrari

1988 - Ayrton Senna - McLaren

1989 - Alessandro Nannini - Benetton

1990 - Nelson Piquet - Benetton

1991 - Gerhard Berger - Ferrari

1992 - Riccardo Patrese - Williams

1993 - Ayrton Senna - McLaren

1994 - Damon Hill - Williams

1995 - Michael Schumacher - Benetton

1996 - Damon Hill - Williams

1997 - Michael Schumacher - Ferrari

1998 - Mika Hakkinen - McLaren

1999 - Mika Hakkinen - McLaren

2000 - Michael Schumacher - Ferrari

2001 - Michael Schumacher - Ferrari

2002 - Michael Schumacher - Ferrari

2003 - Rubens Barrichello - Ferrari

2004 - Michael Schumacher - Ferrari

2005 - Kimi Raikkonen - McLaren

2006 - Fernando Alonso - Renault

2009 - Sebastian Vettel - Red Bull

2010 - Sebastian Vettel - Red Bull

2011 - Jenson Button - McLaren

2012 - Sebastian Vettel - Red Bull

2013 - Sebastian Vettel - Red Bull

2014 - Lewis Hamilton - Mercedes

2015 - Lewis Hamilton - Mercedes

2016 - Nico Rosberg - Mercedes

2017 - Lewis Hamilton - Mercedes

2018 - Lewis Hamilton - Mercedes

2019 - Valtteri Bottas - Mercedes      

 

         

                               

Images: TRACK MAP , TRACK , TRACK 2 TRACK 3 , TRACK 4 , TRACK 5

Czytany 2325 razy Ostatnio zmieniany niedziela, 13 październik 2019 19:07