Dane techniczne toru:
Długość: 5,807 km
Ilość okrążeń: 53
Dystans wyścigu: 307,771 km
Kieunek: prawostronny
Rekord okrążenia: 1:27:064 (S.Vettel, Ferrari, 2019)
Tor Suzuka położony jest w Japonii na największej wyspie tegoż kraju - Honsiu. Tor otwarto w 1962 roku, ale dopiero od 1987 roku gości na nim F1. I działo się na tym torze wiele różnego rodzaju wydarzeń. Zapraszam na opis toru.
Tak jak wspomniałem F1 na tym torze gości od roku 1987 (bądźmy dokładni i pamiętajmy, że w latach 2007-2008 GP Japonii gościło na torze Fuji, ale o tym może innym razem) i od tej pory jest to jeden z bardziej lubianych torów przez kierowców. Pierwszy sektor składa się z sekcji szybkich esek, gdzie trzeba złapać dobry rytm. Każde jedno złe wejście w zakręt powoduje automatycznie reakcję łańcuchową i wypadamy z rytmu, bo na następny zakręt wchodzimy też już spóźnieni. Kierowcy chyba najbardziej lubią tą część toru. Druga część to przejazd pod torem, pod mostkiem i nawrót. Jedziemy szybkim łukiem aż do zakrętu "Spoon", co po polsku znaczy "łyżeczka". Ten zakręt jest dwuwierzchołkowy i również jazda przez niego sprawia dużo frajdy. Po wyjściu ze Spoon mamy prostą aż do chyba najsłynniejszego zakrętu na torze Suzuka - 130R. Przejeżdżamy go bez odjęcia z prędkością około 300 km/h. Dojeżdżamy do szykany i jesteśmy już na prostej startowej. Ten układ toru jest wręcz idealny dla kierowcy. Mamy tutaj szybkie i wolne zakręty oraz proste. Nic dziwnego, że kierowcy tak pokochali ten tor.
Również na początku napisałem, że na tym torze działo się wiele. Dlatego, że ten tor bardzo często gościł jako przedostatni i ostatni w kalendarzu F1. Jako przedostatni w latach 1987-1995, 1997, 2000, 2004-2006. Jako ostatni w latach 1996, 1998-1999, 2001-2003. Myślę, że zacznijmy od przełomu lat 80. i 90. ...
Rok 1987. Nigel Mansell rozbija swój bolid Williamsa w treningach i to Nelson Piquet mógł się cieszyć tytułem mistrzowskim.
Rok 1989. Trwa zażarty bój Alaina Prosta i Ayrtona Senny o tytuł mistrzowski. Przedostatni wyścig sezonu odbył się właśnie na Suzuce. Jest 46 okrążenie i próbuje wyprzedzać Prosta Senna. Niestety Prost lekko przyblokowuje Sennę i obaj zderzają się na szykanie Casio. Prost obarcza Sennę o kolizję. Wycofuje się z wyścigu. Senna natomiast jedzie dalej i przejeżdża przejazdem bezpieczeństwa i wraca na tor. Wygrywa wyścig i już świętuje swój tytuł mistrzowski, kiedy okazuje się, że następuje dyskwalifikacja Senny. Zostaje ponadto zawieszony na sześć miesięcy. Absurdalna decyzja, bo jak się później okazało to jednak zawinił Prost. Zdobył on tym samym swój trzeci tytuł.
Rok 1990. Kolejny zażarty bój o tytuł, lecz tym razem Prost w Ferrari a Senna w McLarenie. Już na pierwszym zakręcie dochodzi między nimi do kolizji. Obaj odpadają z wyścigu i Senna zostaje mistrzem świata. Tym razem to Senna przesadził i to on zawinił w kolizji.
Rok 2000. Zażarty bój między Michaelem Schumacherem a Mika Hakkinenem. Schumacher wygrał w trudnych warunkach i zapenił sobie trzeci tytuł mistrzowski.
Rok 2003. Schumacher zdobywa 1 pkt. za 8 miejsce przy zwycięstwie Rubensa Barrichello i zdobywa 6 tytuł mistrzowski.
Rok 2012. Problemy Alonso na pierwszym zakręcie. Przebita opona i koniec wyścigu. Gdyby Alonso ukończył ten wyścig w dobrych punktach, miałby 3 tytuł w ręku.
Rok 2014. Potężny tajfun, który spowodował strasznie złe warunki na torze. Wyścig opóźniono o 25 min. Najpierw warunki się poprawiały a potem gwałtownie pogorszyły. Spowodowało to aqua plaming w aucie Adriana Sutila i następnie okrążenie później w tym samym miejscu wypadł Jules Bianchi, który uderzył w dźwig ściągający auto Sutila. Wyścig przerwano na 46 okrążeniu. Wygrał Lewis Hamilton. Jules zmarł 18 lipca 2015, 9 miesięcy po wypadku na skutek uszkodzenia aksonalnego mózgu. To ostatni zawodnik Formuły 1, który zginął na torze F1 od czasu Ayrtona Senny, bo od chwili wypadku do śmierci przebywał w śpiączce.
Jak widać ten tor, który tak apropo jest w kształcie ósemki, jest torem, na którym dużo się w przeszłości działo. Od dramatów kierowców, zażartych walk o tytuł, do zwycięstw w klasyfikacji kierowców. Naprawdę każde GP przysparza sporo emocji. Tylko żeby wszystko było fair play...
Zwycięzcy GP Japonii na torze Suzuka International Racing Course:
1987 - Gerhard Berger - Ferrari
1988 - Ayrton Senna - McLaren
1989 - Alessandro Nannini - Benetton
1990 - Nelson Piquet - Benetton
1991 - Gerhard Berger - Ferrari
1992 - Riccardo Patrese - Williams
1993 - Ayrton Senna - McLaren
1994 - Damon Hill - Williams
1995 - Michael Schumacher - Benetton
1996 - Damon Hill - Williams
1997 - Michael Schumacher - Ferrari
1998 - Mika Hakkinen - McLaren
1999 - Mika Hakkinen - McLaren
2000 - Michael Schumacher - Ferrari
2001 - Michael Schumacher - Ferrari
2002 - Michael Schumacher - Ferrari
2003 - Rubens Barrichello - Ferrari
2004 - Michael Schumacher - Ferrari
2005 - Kimi Raikkonen - McLaren
2006 - Fernando Alonso - Renault
2009 - Sebastian Vettel - Red Bull
2010 - Sebastian Vettel - Red Bull
2011 - Jenson Button - McLaren
2012 - Sebastian Vettel - Red Bull
2013 - Sebastian Vettel - Red Bull
2014 - Lewis Hamilton - Mercedes
2015 - Lewis Hamilton - Mercedes
2016 - Nico Rosberg - Mercedes
2017 - Lewis Hamilton - Mercedes
2018 - Lewis Hamilton - Mercedes
2019 - Valtteri Bottas - Mercedes
Images: TRACK MAP , TRACK , TRACK 2 , TRACK 3 , TRACK 4 , TRACK 5