CIRCUIT OF THE AMERICAS
środa, 11 marzec 2015 19:19

CIRCUIT OF THE AMERICAS

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(1 głos)

Dane techniczne toru:

Długość: 5,513 km

Ilość okrążeń: 56

Dystans wyścigu: 308,405 km

Kierunek: lewostronny

Rekord okrążenia: 1:32:029 (L. Hamilton, Mercedes, 2019)

 

Circuit of the Americas jest nazywany po polsku "Torem Ameryk". Zresztą takie jest przecież tłumaczenie. Na nim Formuła 1 gości od sezonu 2012, zwykle pod koniec jako przedprzedostatnia runda albo przedostatnia w sezonie i dwa razy w czasie walki na tym torze nie znaliśmy mistrza świata. Skoro to GP jest pod koniec sezonu to gwarantowane jest sporo emocji. Nic bardziej trafnego ...

Muszę przypomnieć, że już wcześniej GP Stanów Zjednoczonych odbywało się na innych torach, np. Indianapolis Moto GP, Phoenix Circuit czy Watkins Glen International. Nie jest to zatem świeża runda w kalendarzu mistrzostw świata, bo pierwsze GP USA odbyło się już w 1959 roku. Jednak w tym artykule skupimy się na torze Austin a o innych torach to może innym razem.

W latach 2008-2011 była przerwa w USA i nierozgrywano tam GP. Dlaczego? Możliwe, że konfiguracja toru w Indianapolis nie przypadła jakoś specjalnie do gustu. Tor w Indianapolis pamiętajmy, że pierwotnie był owalem na potrzeby amerykańskiej serii NASCAR, natomiast na F1 zbudowano tam pętlę tzw. Moto GP, która wbudowała się w środku owalu. Wykorzystywano tam wtedy także jeden zakręt z owalu, nomenomen nr 13 na pętli F1, który prowadził do prostej startu-mety. Skandal z oponami Michelin z 2005 roku na pewno zaszkodził temu torowi. Przypomnę po krótce, że w 2005 roku podczas GP USA w jednym z wolnych treningów Ralf Schumacher wypadł w zakręcie nr 13 z ogromną prędkością na bandę i z powodu ran nie mógł wystartować w wyścigu. Trzynastka jest lekko pochylona i wyprofilowana i jak się później okazało (kilkanaście godzin po wypadku) opony Michelin nie wytrzymywały przeciążeń występujących w tamtym zakręcie. Z tego powodu Michelin ostrzegło swoje zespoły, że istnieje realne ryzyko wypadku i aż 7 zespołów, czyli wszystkie z Michelin, wycofały się na okrążeniu rozgrzewkowym przed startem. Na starcie pozostały 3 zespoły, tj. 6 samochodów: 2x Ferrari, 2x Jordan i 2x Minardi. One używały opon Bridgestone. Wyszła ogromna afera, kibice chcieli zwrotu biletów, a przede wszystkim ucierpiało widowisko.

No dobra, powróćmy już do toru Austin. Położony w Teksasie Tor Ameryk został wybudowany przez Hermana Tilke, bardzo znanego w środowisku F1, bo zbudował większość współczesnych torów. Zaczerpnął on z innych pętli parę zakrętów i wrzucił na ten tor. Np. sektor pierwszy to partia esek wzięta z toru Suzuka lub jak kto woli sekcja Maggotts-Becketts z Silverstone. Sektor 3 i zakręt z trzema wierzchołkami: 16, 17, 18, to prawdopodobnie słynna ósemka z Turcji, czyli zakręt... no cztero wierzchołkowy, ale tor w Stambule też zaprojektował Herman Tilke. Z tego powodu, że Tilke zaczerpnął parę słynnych zakrętów i wstawił je na tym torze to pojawiła się bardzo ciekawa konfiguracja i szybkimi partiami, długą prostą oraz wolnymi nawrotami. To powoduje nie lada emocje.

Jak dotąd rozegrano trzy GP F1 na tym torze. W roku 2012 trwała walka o tytuł między Fernando Alonso a Sebastianem Vettelem. Przez to, że wygrał Lewis Hamilton to mistrzostwo miało się rozegrać w Brazylii, a tamten wyścig był dramatyczny. Pierwsza trójka w 2012 roku w USA: Hamiton, Vettel, Alonso. W roku 2013 zdobywca tytułu był już znany, czyli Sebastian Vettel. Wygrał wtedy siódmy wyścig z rzędu i powiedział bardzo piękne słowa, które do dzisiaj utknęły mi w pamięci: "Cieszmy się tymi chwilami, bo nie wiadomo, ile jeszcze będą trwać". Oczywiście mowa tutaj o tym, że musimy się cieszyć tymi wszystkimi zwycięstwami i w sumie każdą dobrą chwilą, kiedy nam wychodzi, bo nie wiadomo czy za chwilę będzie inaczej, czy w następnym sezonie będziemy dalej w takiej dominacji, czy nasza sytuacja będzie wyglądać zupełnie inaczej. W roku 2014 trwała walka o tytuł między Lewisem Hamiltonem a Nico Rosbergiem. Nico był na prowadzeniu, ale w pewnym momencie wyprzedził go na prostej Hamilton, który później wygrał wyścig. Tytuł mógł sobie już zapewnić tydzień później, ale tak się jak wiemy nie stało.

Jak widzimy GP USA było, jest i będzie ciekawe zawsze, bo jest to jedna z ostatnich rund w sezonie, kiedy myślimy już tylko o tytule mistrza świata. Dodatkowo jest to bardzo ciekawa konfiguracja, gdzie możemy się fajnie pościgać. Na tym torze od roku 2013 ścigają się również motocykle ...

Zwycięzcy GP Stanów Zjednoczonych na torze Circuit of the Americas:

2012 - Lewis Hamilton - McLaren

2013 - Sebastian Vettel - Red Bull

2014 - Lewis Hamilton - Mercedes

2015 - Lewis Hamilton - Mercedes

2016 - Lewis Hamilton - Mercedes

2017 - Lewis Hamilton - Mercedes

2018 - Kimi Raikkonen - Ferrari

2019 - Valtteri Bottas - Mercedes

  

  

  

 

Images: TRACKMAP , IMAGE 1,2 , IMAGE 3,4,5 , IMAGE 6

Czytany 2253 razy Ostatnio zmieniany piątek, 15 listopad 2019 16:29