Dane techniczne toru:
Długość: 4,309 km
Ilość okrażeń: 71
Dystans wyścigu: 305,909 km
Kierunek: lewostronny
Rekord okrążenia: 1:07:281 (L. Hamilton, Mercedes, 2018)
Tor Autodromo Jose Carlos Pace nazwany na cześć brazylijskiego kierowcy F1 Jose Carlosa Pace'a, który zginął w 1977 w katastrofie samolotowej, zwany jest również potocznie Interlagos. Znaczy to dosłownie: "pomiędzy jeziorami". Dlaczego? Ponieważ wokół toru znajdują się dwa duże jeziora: Represa Billings oraz Represa de Guarapiranga. Właściwie powinienem powiedzieć, że są to duże zapory wodne. Również wokół toru znajdują się zwykłe zabudowania oraz niestety dzielnica nędzy: slumsy. Czy ta dzielnica wpływa źle na ten tor? Nic bardziej mylnego...
Pierwsze GP na tym torze odbyło się w roku 1973. Sama pętla była prawie 2x dłuższa niż obecna. Była tylko nieco bardziej pokręcona. Co ciekawe, sam tor projektował najwybitniejszy kierowca w historii F1, jak uważa wielu - Ayrton Senna.
Co z samą konfiguracją, na której ścigamy się od 2000 roku? Pierwsze dwa zakręty to tzw. "S" Senny, które przechodzą w równie szybki zakręt Curva do Sol. Później prosta, gdzie możemy użyć DRSu i dohamowanie do sekwencji 4,5, dosyć przyjemnej partii na tym torze. Znów krótka prosta i dwa szybkie zakręty 6,7 oraz nieco mocniejsze dohamowanie do 8, do lekkiego nawet bym powiedział harpunu. Nawrót 9 - Pinheirinho i dojazd do jeszcze mocniejszego nawrotu nr 10. Potem szybki łuk 11, gdzie wypadek zaliczył w sezonie 2012 Romain Grosjean oraz drift zaliczył Max Verstappen w 2014 (pierwszy trening). Dohamowujemy do 12 i wciskamy gaz w podłogę i pokonujemy zakręt trzywierzchołkowy: 13, 14, 15. W 15 kierowcy bardzo ścinają, po to by mieć jak największą prędkość no końcu prostej. W sezonie 2014 zbudowano szykanę przed wjazdem do alei serwisowej, po to by zwolnić kierowców. Ponadto w sekwencji 1,2,3 banda jest nieco bardziej przesunięta od toru i dzięki temu jest bezpieczniej. Ponadto cała nawierzchnia toru została wymieniona. Te wszystkie modyfikacje wiążą się z gruntowną przebudową toru Interlagos, możemy w sezonie 2015 spodziewać się kolejnych zmian. Dlaczego są takie zmiany? Ponieważ Bernie Ecclestone wymusza na organizatorach to wszystko...
W latach 1973-1975, 1977, 1979-1980, 1990-1991, 1993, 1996-2000 była to druga w kalendarzu runda mistrzostw świata. W roku 1976, 1994 i 1995 była to pierwsza runda. W latach 2001-2003 jako trzecia runda mistrzostw. Jako trzecia od końca w roku 2005. Ostatnia runda mistrzostw świata na tym torze była w latach: 2004, 2006-2008, 2011-2013
W latach 1978 oraz 1981-1989 GP Brazylii odbywało się na torze Jacarepagua, na torze Nelsona Piqueta, też brazylijskiego kierowcy F1.
Jakie były ciekawsze wyścigi na tym torze? Myślę że trzeba zacząć od roku 1991 i zwycięstwa Ayrtona Senny. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że na 10 okrążeń przed końcem wyścigu skrzynia biegów zepsuła się w bolidzie Ayrtona i został na czwartym biegu. Wygrał, ale tak się zmęczył, że nie był w stanie samodzielnie opuścić bolidu F1. Na podium zawiózł go samochód medyczny. Senna wygrał jeszcze na Interlagos w 1993 roku.
Na pewno w pamięci zapadł rok 2008, kiedy to w dramatycznych okolicznościach swój pierwszy tytuł mistrzowski zdobył Lewis Hamilton. Było to także ostatnie GP Davida Coultharda, który miał nawet specjalnie pomalowany bolid na tę okazję. Niestety w "S" Senny zakończył już wyścig. Mógł to samo zrobić Hamilton rok wcześniej, ale po pechowej końcówce sezonu poprzedniego zabrakło mu 1 pkt. do Kimiego Raikkonena. Wracając do roku 2008 był to wyścig, gdzie pogoda się zmieniała. Przez praktycznie całyczas prowadził Felipe Massa, który wygrał wyścig F1 i przez kilkanaście sekund był mistrzem świata... Ale przed zakrętem trzywierzchołkowym Lewis Hamilton wyprzedził Timo Glocka, który pomimo coraz bardziej silniejszego deszczu jechał na intermediatach (to wtedy nie były opony na deszcz). W ten sposób Hamilton wugrał o 1pkt. z Massą...
Kolejne dramatyczne GP, które już pamiętam, bo sam te oglądałem, odbyło się w roku 2012. Trwała walka pomiędzy Sebastianem Vettelem a Fernando Alonso. Alonso w sumie był z przodu wyścigu, Vettel startował ze środka stawki. To spowodowało na pierwszym okrażeniu w zakręcie nr 4 stłuczkę Vettela i przez to spadł na ostatnie miejsce. Jednak uszkodzenia z tyłu samochodu były na tyle małe, że Vettel mógł jechać dalej. Zmieniająca się co chwilę pogoda spowodowała, że Jenson Button raz ryzykując brak zmiany opon na przejściowe zyskał masę czasu. Co jakiś czas wyjeżdzał Safety Car i dzięki temu Vettel przebijał się do przodu. Alonso był cały czas drugi. Kilka razy w wyścigu kierowcy musieli jechać raz na slickach, potem na przejściowych, raz na slickach, potem na przejściowych. Na 70 okrążeniu Paul di Resta rozwalił swój samochód przed prostą startową i przez to wyjechał SC, za którym zakończył się wyścig. W ten sposób w dramatycznych okolicznościach tytuł zdobył po raz trzeci Sebastian Vettel. Po wyścigu Ferrari wnosiło na Vettela, że ten wyprzedził Vergne'a na żółtej fladze i wnosili o karę 20 sekund. W ten sposób Sebastian nie zdobyłby tytułu. Jednak co ciekawe to Ferrari po dwóch dniach wycofało się z tego oskarżenia, a FIA nazwała to po prostu żartem i wstydem.
Jak widzimy na tym torze sporo działo się w ostatnich latach. Sama konfiguracja z szybkimi zakrętami i wolnymi sprawia, że dużo się na tym torze dzieje. Z niecierpliwością czekam na kolejne GP na tym torze...
Zwycięzcy GP Brazylii na torze Autodromo Jose Carlos Pace:
1973 - Emerson Fittipaldi - Lotus
1974 - Emerson Fittipaldi - McLaren
1975 - Carlos Pace - Brabham
1976 - Niki Lauda - Ferrari
1977 - Carlos Reutemann - Ferrari
1979 - Jacques Laffite - Ligier
1980 - Rene Arnoux - Renault
1990 - Alain Prost - Ferrari
1991 - Ayrton Senna - McLaren
1992 - Nigel Mansell - Williams
1993 - Ayrton Senna - McLaren
1994 - Michael Schumacher - Benetton
1995 - Michael Schumacher - Benetton
1996 - Damon Hill - Williams
1997 - Jacques Villeneuve - Williams
1998 - Mika Hakkinen - McLaren
1999 - Mika Hakkinen - McLaren
2000 - Michael Schumacher - Ferrari
2001 - David Coulthard - McLaren
2002 - Michael Schumacher - Ferrari
2003 - Giancarlo Fisichella - Jordan
2004 - Juan Pablo Montoya - Williams
2005 - Juan Pablo Montoya - McLaren
2006 - Felipe Massa - Ferrari
2007 - Kimi Raikkonen - Ferrari
2008 - Felipe Massa - Ferrari
2009 - Mark Webber - Red Bull
2010 - Sebastian Vettel - Red Bull
2011 - Mark Webber - Red Bull
2012 - Jenson Button - McLaren
2013 - Sebastian Vettel - Red Bull
2014 - Nico Rosberg - Mercedes
2015 - Nico Rosberg - Mercedes
2016 - Lewis Hamilton - Mercedes
2017 - Sebastian Vettel - Ferrari
2018 - Lewis Hamilton - Mercedes
2019 - Max Verstappen - Red Bull