YAS MARINA
środa, 11 marzec 2015 19:20

YAS MARINA

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(5 głosów)

Dane techniczne toru:

Długość: 5,554 km

Ilość okrążeń: 55

Dystans wyścigu: 305,355 km

Kierunek: lewostronny

Rekord okrążenia: 1:34:779 (L. Hamilton, Mercedes, 2019)

 

 Tor Yas Marina położony jest w jednym z siedmiu Zjednoczonych Emiratów Arabskich na bliskim wschodzie. Myślę, że bardziej znanym emiratem jest Dubaj, ale skupmy się na torze w Abu Dhabi, czyli w największym z emiratów. To tutaj w 2009 postanowiono zorganizować pierwsze GP i to jeszcze w dodatku nietypowe, jeżeli chodzi o porę dnia. Zaczynamy przy zachodzie słońca, a wyścig kończymy przy całkowitej ciemności. To sprawia, że tor wygląda prześlicznie i widać pieniądze włożone w ten obiekt - około 1 mld dolarów. Jednak czy tak ogromna kwota przekłada się na emocje jakich możemy doświadczyć na tym torze? Zapraszam na opis toru Yas Marina.

Na sztucznej wyspie położony jest ten tor. Tłumacząc z angielskiego - marina, co znaczy "port" możemy się domyślać, dlaczego tyle żaglówek jest wokół toru. Znajduje się tam po prostu port. Oprócz portu na wyspie znajduje się hotel "Viceroy", który podczas nocy pięknie się mieni w kolorach. Pod przejściem pomiędzy dwoma kondygnacjami normalnie istnieje nitka toru, po której ścigają się bolidy czy samochody wyścigowe. Niedaleko nawrotu przed najdłuższą prostą znajduje się "Ferrari World", czyli tłumacząc: "Świat Ferrari". Jest tam ogromny park rozrywki i miejsce dla każdego fana Ferrari. Po prostu jak patrzymy na ten obiekt, nawet w dzień, choć w nocy robi jeszcze większe wrażenie, to widać to bogactwo. Coś po prostu nieosiągalnego dla zwykłego obywatela, zwykłego śmiertelnika. Po takim obiekcie dopiero widać, jak bogaty jest ten kraj.

Tor składa się z 21 zakrętów. Został on zaprojektowany przez znanego nam już Hermana Tilke. Kolejny z serii Tilkodromów. Pierwszy sektor dosyć szybki. W drugim mamy dwie dosyć długie proste bez odjęcia gazu, pomiędzy którymi znajduje się sekwencja 8,9. Trzeci sektor jest bardziej techniczny i tam można najwięcej stracić czasu. Trzeba tam uważać na trakcję i przyczepność, która jest na absolutnym limicie. To tutaj przejeżdżamy pod hotelem Viceroy. Później wjeżdżamy na prostą startu-mety.

GP na tym torze odbywa się od roku 2009. Myślę, że warto wspomnieć o kilku edycjach, które zapadły nam najbardziej w pamięć.

Sezon 2010 - był to wtedy ostatni wyścig sezonu, a o tytuł mistrza świata walczył Fernando Alonso i Sebastian Vettel. To kierowca Ferrari był bliżej tytułu, jednak pomylili się jego inżynierowie i zrobili złą strategię. Ściągnęli hiszpana w niedobrym momencie do alei serwisowej i po wyjeździe utknął on za kierowcą Renault Vitaly'em Petrovem, który blokował go aż do końca wyścigu. Nie było wtedy DRS'u i KERS'u, więc nie było tak łatwo jak teraz. Siódma pozycja hiszpana nie dała mu tytułu, a Sebastian Vettel odniósł zwycięstwo w GP Abu Dhabi oraz zdobył swój pierwszy tytuł mistrza świata. Du bist Weltmeister !!!

Sezon 2014 - był to również ostatni wyścig sezonu i to w dodatku bardzo kontrowersyjny. Miał on był podwójnie ważniejszy niż inne wyścigi. Postanowiono wprowadzić w nim podwójne punkty. Całe szczęście, że nikt na tym znacząco nie ucierpiał. Tytuł zdobył Lewis Hamilton, który wygrał tamten wyścig i zdobył 50 pkt., podczas gdy Nico Rosberg zajął  dopiero 14 miejsce po problemach natury technicznej. Jednak bądźmy poważni, Lewis w końcówce tego sezonu pokazał, że jest najlepszy i zasługuje na tytuł mistrza świata.

W sumie to nie było już takich bardzo pamiętnych wyścigów na tym torze. W roku 2011 Sebastian Vettel nie ukończył wyścigu, bo na drugim zakręcie miał problemy z zawieszeniem. Tak, to był szok, bo Vettel wygrał wtedy aż 13 wyścigów w sezonie i jego niekończenie wyścigu było szokiem.

W roku 2012 wielką szansę na zwycięstwo miał Lewis Hamilton, ale miał problemy natury technicznej i nie ukończył wyścigu. Wygrał Kimi Raikkonen, dla którego było to pierwsze zwycięstwo po dwuletniej przerwie od F1. Podczas gdy na tor wyjechał SC to Kimi prowadził. Inżynier zaczął go instrułować, jak należy jechać za samochodem bezpieczeństwa. Kimi żywiołowo zareagował: "Ja wiem jak mam jechać, nie musisz mi tego mówić".

To tyle jeżeli chodzi o ten piękny obiekt. Nazywany jest on często przez kierowców lotniskiem, z racji swojego bezpieczeństwa. Znajdują się ogromne wyasfaltowane pobocza, tak naprawdę brak żwirowych pułapek. Przez to nie ma tego dreszczyku emocji ewentualnego uwięzienia w pułapce żwirowej. Jednak nie oszukujmy się, taka jest przyszłość F1 i takie są procedury bezpieczeństwa. Choć oczywiście nie można też przesadzać w drugą stronę. Tor gości jako jeden z ostatnich w kalendarzu F1 i przez to jest na nim bardzo interesująco. Ponadto sam fakt zachodzącego słońca, spadającej temperatury nawierzchni sprawia, że jest nieco ciekawiej, bo jest to jedyny tor, na którym zachodzi taka pora dnia. Na pewno to na plus i urozmaica to widowisko.

Zwycięzcy GP Abu Dhabi na torze Yas Marina Circuit:

2009 - Sebastian Vettel - Red Bull

2010 - Sebastian Vettel - Red Bull

2011 - Lewis Hamilton - McLaren

2012 - Kimi Raikkonen - Lotus

2013 - Sebastian Vettel - Red Bull

2014 - Lewis Hamilton - Mercedes

2015 - Nico Rosberg - Mercedes

2016 - Lewis Hamilton - Mercedes

2017 - Valtteri Bottas - Mercedes

2018 - Lewis Hamilton - Mercedes

2019 - Lewis Hamilton - Mercedes

 

 

Images: TRACKMAP , FIRST , SECOND , THIRD , FOURTH , FIFTH , SIXTH , SEVENTH

Czytany 4924 razy Ostatnio zmieniany niedziela, 01 grudzień 2019 16:28