HOCKENHEIMRING
środa, 04 lipiec 2018 12:50

HOCKENHEIMRING

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(2 głosów)

Dane techniczne toru:

Długość: 4,574km

Ilość okrążeń: 67

Dystans wyścigu: 306,458km

Kierunek: prawostronny

Rekord okrążenia: 1:37:087 (N. Mansell, Williams, 1991) - stara pętla

1:11:212 (S. Vettel, Ferrari, 2018) - nowa pętla

 

Historia toru Hockenheimring położonego w Niemczech w landzie Baden-Wurttemberg niedaleko Heidelbergu i Mannheim rozpoczyna się już przed II Wojną Światową. Zbudowano wtedy tor testowy dla firmy Mercedes-Benz, który składał się z dwóch bardzo długich prostych. Nie nadawał się on na goszczenie Formuły 1, która wolała rywalizować na torze Nurburgring. Sam obiekt pod Hockenheim gościł mniejsze imprezy.

Kiedy rząd niemiecki zaproponował puszczenie autostrady przez tor, pieniądze z tytuły rekompensaty zostały użyte do budowy obecnego obiektu, którego pętla ciągnęła się przez okoliczny las oraz tzw. sekcję stadionową w trzecim sektorze. W 1970 roku odbył się tutaj pierwszy wyścig F1, natomiast dopiero od 1977 roku na stałe zagościł w kalendarzu (oprócz roku 1985 - GP-Strecke na Nurburgring). W latach 1971-1976 GP powróciło na "zmodernizowane" ponad dwudziestokilometrowe Nurburgring, ale po wypadku Nikiego Laudy postanowiono zrezygnować z tej piekielnie niebezpiecznej zabawy, z powodu zbyt dużych prędkości jakie osiągano na tamtejszym torze.

Niestety również na Hockenheim nie obyło się bez tragicznych wypadków. Już w 1968 roku zginął tutaj Jim Clark w wyścigu Formuły 2, w 1980 roku na testach przed wyścigiem o GP Niemiec francuski kierowca Patrick Depailler zginął po uderzeniu z impetem w ścianę, ginąc na miejscu a Didier Pironi w 1982 roku doznał tak wielkich obrażeń nóg, że właściwie musiał zakończyć sportową karierę.

Od 2002 roku używamy obecnej pętli, zbudowanej przez Hermanna Tilke. Zrezygnowano z części "leśnej", skrócono nitkę toru, która uzyskała nowy kształt od mniej więcej końca pierwszego sektora. Trzeci sektor jedynie pozostał bez zmian. Pomimo ogromnych obaw, nową pętlę toru przyjęto z entuzjazmem a dziś został "torem Mercedesa".

Niestety od 2008 roku gości on Formułę 1 co dwa lata (naprzemiennie z torem Nurburgring, gdzie oddano tzw. GP-Strecke). Od 2014 roku GP Niemiec odbywa się co dwa lata, ponieważ w Norymbergii pojawiły się kłopoty finansowe. Na szczęście tor Hockenheim został w kalendarzu i ciężko sobie wyobrazić, by w kraju z taką historią motoryzacji nie odbywało się GP Formuły 1.

Rok 2019. Było wiadomo, że to warunki atmosferyczne będą rozdawać karty. Sprawiły jeden z najlepszych wyścigów Formuły 1 w historii: 200. wyścig Mercedesa w Formule 1 oraz 125-lecie założenia filmy Mercedes-Benz. 4x wyjazd samochodu bezpieczeństwa, 2x wirtualnego samochodu bezpieczeństwa. Ciągle zmieniająca się pogoda i oponowa loteria, wpadki w alei serwisowej (np. 51 sekundowy pit stop Lewisa Hamiltona po wypadku na ostatnim zakręcie), wypadki na zakrętach 16-17 (Leclerc, Sainz, Hulkenberg, Hamilton) oraz w zakręcie nr 1 (Ham, Bot) i ostatecznie na podium znalazł się Max Verstappen, Sebastian Vettel (po starcie z ostatniego pola po awarii w kwalifikacjach) oraz Danil Kvyat startując w Toro Rosso, dla którego to drugie podium w historii startów, od GP Włoch na torze Monza 2008 i zwycięstwa Vettela. Mercedes zaliczył tragiczny weekend: Bot rozbił się, Ham zajął dopiero 9 miejsce.

Zwycięzcy GP Niemiec na torze Hockenheimring:

1970 - Jochen Rindt - Lotus

1977 - Niki Lauda - Ferrari

1978 - Mario Andretti - Lotus

1979 - Alan Jones - Williams

1980 - Jacques Laffite - Ligier

1981 - Nelson Piquet - Brabham

1982 - Patrick Tambay - Ferrari

1983 - Rene Arnoux - Ferrari

1984 - Alain Prost - McLaren

1986 - Nelson Piquet - Williams

1987 - Nelson Piquet - Williams

1988 - Ayrton Senna - McLaren

1989 - Ayrton Senna - McLaren

1990 - Ayrton Senna - McLaren

1991 - Nigel Mansell - Williams

1992 - Nigel Mansell - Williams

1993 - Alain Prost - Williams

1994 - Gerhard Berger - Ferrari

1995 - Michael Schumacher - Benetton

1996 - Damon Hill - Williams

1997 - Gerhard Berger - Benetton

1998 - Mika Hakkinen - McLaren

1999 - Eddie Irvine - Ferrari

2000 - Rubens Barrichello - Ferrari

2001 - Ralf Schumacher - Williams

2002 - Michael Schumacher - Ferrari

2003 - Juan Pablo Montoya - Williams

2004 - Michael Schumacher - Ferrari

2005 - Fernando Alonso - Renault

2006 - Michael Schumacher - Ferrari

2008 - Lewis Hamilton - McLaren

2010 - Fernando Alonso - Ferrari

2012 - Fernando Alonso - Ferrari

2014 - Nico Rosberg - Mercedes

2016 - Lewis Hamilton - Mercedes

2018 - Lewis Hamilton - Mercedes

2019 - Max Verstappen - Red Bull

Czytany 1964 razy Ostatnio zmieniany niedziela, 28 lipiec 2019 22:03